På besøk i akevittbaren med TV2
Noen er tidligere ute med barbesøkene enn andre, og sikre kilder kunne opplyse at TV2s «God morgen Norge» startet dagen på bar torsdag 23. november 2023. Etter sigende skulle det bli både akevittdrinker og akevitthistorikk på programmet – sammen med en liten rundtur i et destilleri.
Reporter Bjarte Ragnhildstveit kunne på forhånd fortelle at det skulle bli tre direktesendte akevittrelaterte innslag, men hvor – og med hvem ville han ikke røpe – bortsett fra at en lampe lyser blått og at den aktuelle baren er verdenskjent…
Oppdatering
Baren Bjarte snakket om var selvsagt Himkok, Oslo-baren som i år havnet på tiende plass blant verdens meste anerkjente barer. For den som går inn på TV2 Play og spoler litt (1.06.00), dukker det første innslaget opp med bartender Amanda Marchisio som mikser drinker med og uten alkohol.
Innslag nummer to (2.13.00) er et intervju med akevittambassadør Atle Minothi hos Anora. Han forteller litt om akevittens historie i nyere tid – fra en håndfull akevitter på midten av 1980-tallet – til mer enn 400 i dag.
Innslag nummer tre (3.01.00) er et intervju med destillatøren på Himkok, Fredrik Jomark, som forteller om hva som skjer fra potetsprit til ferdig akevitt.